fbpx

Hjælp din pårørende med at undgå utilsigtet vægttab

Som pårørende til en, der er alvorligt syg, kender du måske de bekymringer, der følger med, når du pludselig bemærker, at din næres tøj hænger løsere, end det plejer. Herunder kan du finde en række gode råd til, hvordan du kan hjælpe den, du holder af med at holde vægten oppe.  

Ved mange alvorlige sygdomme og behandlinger får kroppen brug for mere energi og protein, end den plejer – og hvis kroppen ikke får den mad, den har brug for, vil den begynde at tære på muskelmassen. Det betyder, at hvis din nærmeste taber sig uplanlagt, vil det typisk være muskler og ikke kun fedt, der bliver tabt. Et utilsigtet vægttab kan derfor medføre en række komplikationer i sygdomsforløbet [1].

Der er flere måder, hvorpå du kan hjælpe den, du holder af med at komme så godt som muligt igennem sit sygdomsforløb med både vægten og livskvaliteten i behold.

Her kommer fem gode råd til, hvad du kan gøre:

1. Hold øje med de ni tegn på underernæring

Hvis du oplever ét eller flere af de ni tegn, så kontakt lægen eller sundhedspersonalet, så I kan få den rette hjælp.

 

2. Vær opmærksom på vægten

Det er vigtigt at opdage et uplanlagt vægttab i god tid, så I hurtigt kan reagere på det. Sørg derfor gerne for, at din pårørende bliver vejet mindst én gang om måneden. Hvis du synes, at din nære virker til at få det dårligere eller har mindre appetit end normalt, kan det i perioder være en god idé at træde en ekstra gang op på vægten og holde øje løbende [2].

I kan overveje at lave et vægtskema og sammen holde øje med, om vægten svinger op eller ned – eller om den er stabil. Husk at kontakte lægen eller sundhedspersonalet, hvis tallet på vægtskiven begynder at falde – også når det kun handler om 3-5 % af kropsvægten [2]. Selv et lille vægttab kan have alvorlige konsekvenser for din pårørendes sygdomsforløb.

3. Hav fokus på motion og bevægelse

Motion og bevægelse er lig med bedre kondition, stærkere muskler og mere styrke og smidighed. Samtidig kan energien, der bliver brugt til at være aktiv, give mere appetit [1].

Her er et par forslag til aktiviteter, hvor I kan bevæge jer sammen:

  • Gå eller cykle en tur
  • Plukke blomster eller samle kastanjer med børnebørnene
  • Give en hånd med rengøringen eller madlavningen
  • Sæt jeres yndlingsmusik på og dans i jeres eget tempo hjemme i stuen.

 

4. Server energi- og proteinrig mad

Kroppen har brug for ekstra energi og mere protein, når man har en alvorlig sygdom. Du kan derfor gøre en stor forskel ved at servere mad- og drikkevarer, der har et højt indhold af næringsstoffer. Her kan du se nogle eksempler på energi- og proteinrig mad og drikke:

 

5. Overvej medicinske ernæringsdrikke

Hvis din nærmeste ikke kan holde vægten alene med mad og drikke, kan I overveje at supplere med medicinske ernæringsdrikke. Medicinske ernæringsdrikke er udviklet til at dække særlige ernæringsbehov, og de indeholder alle de nødvendige næringsstoffer, vitaminer og mineraler, som kroppen har brug for. Ernæringsdrikkene kan derfor hjælpe med at holde vægten oppe, hvis det er svært at spise nok [5].

Læs mere om medicinske ernæringsdrikke her: https://ernaeringnytter.dk/saadan-kan-du-bruge-ernaeringsdrikke/

 

Kilder:

[1] Når du skal tage på i vægt. Sundhedsstyrelsen, 2022:

https://www.sundhedsstyrelsen.dk/-/media/Udgivelser/2022/Underernaering/Naar-du-skal-tage-paa-i-vaegt.ashx

[2] Kort om småtspisende. Sundhedsstyrelsen, 2022:
https://www.sundhedsstyrelsen.dk/-/media/Udgivelser/2022/Underernaering/Kort-om-smaatspisende.ashx

[3] Del 1 af diætisten svarer: 5 ting du bør vide om ernæring:

https://ernaeringnytter.dk/del-1-af-diaetisten-svarer-5-ting-du-boer-vide-om-ernaering/

[4] De 9 tegn på underernæring. Viden på tværs, 2017:

https://vpt.dk/hjemmepleje/se-filmen-de-9-tegn-pa-underernaering

[5] Værd at vide om medicinske ernæringsdrikke:

https://ernaeringnytter.dk/vaerd-at-vide-om-medicinske-ernaeringsdrikke/